کد خبر : ۲۲۱۷۵۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ ساعت ۰۸:۱۲


تجلیل از نخستین مترجم فرمان کوروش در دزفول

پروفسور عبدالمجید ارفعی، مترجم فرمان کوروش به فارسی امروزی در همایش دزفول شهر آجر با اهدای تندیس فرهنگستان هنر مورد تجلیل قرار گرفت.

 تجلیل از نخستین مترجم فرمان کوروش در دزفول

استاد پرفسور عبدالمجید ارفعی اوزی ، باستان شناس، زبان شناس ، نخستین مترجم ایرانی فرمان کورش از زبان اصلی به فارسی و تنها متخصص زبان های ایلامی و اکدی در جهان می باشد.
به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) به نقل از ایرنا پرفسور ارفعی روز چهارشنبه در همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران به عنوان پیش همایش دزفول شهر آجر که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد در سخنان کوتاهی به تشریح ویژگی های آجر نوشته های دشت خوزستان پرداخت و گفت:در ساخت معبد جهانی چغازنبیل شوش آجرهایی استفاده شده که تاریخ آنها به 2250 سال پیش از میلاد بر می گردد که در نوع خود جزء اولین نوشته های بشر می باشند.
وی همچنین با بیان اینکه در ساخت قلعه شوش بدست باستانشناسان فرانسوی در بیش از 100 سال پیش نمونه هایی از آجر نوشته های پیش از میلاد بکار رفته گفت:سنت آجر نویسی برای پرستش خدایان ایلامی بکار رفته است.
به گزارش ایرنا این زبانشناس همچنین افزود: نمونه های مختلفی از آجر نوشته ها مربوط به دوره های کهن وجود دارد که شامل یک تا 26 خط نوشته می باشند ضمن اینکه آجر نوشته هایی از یک جهت تا 6 جهت نیز مشاهده شده است.
وی یکی از منحصربفرد ترین آجر نوشته ها را مربوط به معبد چغازنبیل دانست و گفت:این آجر نوشته به طول 47 سانتی متر ، ضخامت 15 و عرض 30 سانتی متر در نوع خود بی نظیر است این درحالی است که آجر نوشته ها 4 گوش بین 30 تا 40 سانتی متر با ضخامت 8 تا 12 می باشند.
پرفسور ارفعی ابراز امیدواری کرد با انجام کاوش های باستان شناسی در منطقه و دشت خوزستان نمونه های دیگری از آجر نوشته ها بدست آید تا بتوان تاریخ این سرزمین را واضحتر معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی در این همایش با اهدای تندیس فرهنگستان هنر از تلاش خستگی ناپذیر پرفسور عبدالمجید ارفعی تجلیل شد.
پرفسور ارفعی در سال 1318 خورشیدی در کنار کوه گنو در بندرعباس تولد یافت.
از ترجمه های مهم این باستان شناس برجسته می توان به ترجمه منشور کورش و گل نوشته های تخت جمشید که در جهان مشهور هستند اشاره کرد.
همایش آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران به عنوان پیش همایش دزفول شهر آجر روز چهارشنبه به همت فرهنگستان هنر و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ، فرمانداری ، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار شد.
برپایی نمایشگاه عکس از بناها و خانه های تاریخی دزفول از سوی استاد حمید تجلی فر
از حاشیه های این همایش یکروزه بود.
در این هماش همچنین از مرحوم حاج عبدالمجید عنایتی عروه ، غلامرضا نوید نژاد ، محمدحسین نعمانی فر، غلام موذن زاده و حسین حاتمی نیا از معماران صاحب نام دزفول با اهدای تندیس فرهنگستان هنر تجلیل شد.

برچسب ها: مترجم فرمان کوروش پرفسور ارفعی